Regulamin techniczny turnieju Trio Basket, wliczanego do klasyfikacji drużynowej XLII Spartakiady Pracowników Grupy Azoty Zakładów Azotowych "Puławy" SA.
- Organizator - Ognisko TKKF "Chemik"
- Czas i miejsce - Turniej odbędzie się na boiskach do koszykówki (na dworze) przy szkole I LO im. Ks. A.J. Czartoryskiego w Puławach w dniu 07.04. 2022r. (czwartek) od godz.16.20 .
- Uczestnictwo - Zgłoszenia drużyn przyjmowane będą w dniu i miejscu turnieju. W turnieju mają prawo startu zespoły reprezentujące jednostki organizacyjne spartakiady wymienione w załączniku nr 1 do Regulaminu Spartakiady.
- Sposób przeprowadzenia – Zawody rozgrywane będą na jeden kosz, a powierzchnia boiska obejmuje jedną połowę klasycznego boiska do koszykówki.
ZASADY, PRZEPISY PROWADZENIA ROZGRYWEK
GRA - Każda drużyna musi mieć w swoim składzie minimum trzech graczy i jednego rezerwowego. Zawodnicy nie mogą w trakcie zawodów zmieniać zespołów.
1. W trakcie meczu dozwolona jest dowolna ilość zmian zawodników po wcześniejszym zgłoszeniu sędziemu.
2. Rzut monetą określa kto rozpoczyna grę a wygrywający decyduje, czy rozpoczyna spotkanie, czy ewentualną dogrywkę.
3. Po zdobyciu kosza grę rozpoczyna drużyna przeciwna. Po rzucie niecelnym grę prowadzi drużyna, która zebrała piłkę z tablicy, jeżeli zebrała ją drużyna atakująca może dobijać lub rozpocząć bezpośredni atak na kosz, jeżeli drużyna broniąca to musi wyjść za linię 6,75m.
4. Każda zmiana drużyny rozgrywającej (po zdobyciu kosza, przechwycie) wymaga wycofania się za linię 6,75 m.
Nie wycofanie oznacza stratę piłki i nie zaliczenie punktów w przypadku celnego rzutu.
5. Piłka musi być podana do zawodnika drużyny przeciwnej zanim zostanie wprowadzona do gry – tylko po zdobyciu kosza.
6. Rzut wykonany spoza linii 6,75 m liczony jest za 2 pkt. Obie stopy muszą być wyraźnie za linią 6,75 m (w sytuacjach spornych decyduje sędzia).
Pozostałe punkty z gry za 1 pkt.
CZAS
1. Gry rozgrywane są 7 min lub 11 pkt. W zależności od ilości drużyn mogą być wprowadzone ograniczenia czasowe i punktowe.
2. Drużyny mogą podczas meczu wziąć jeden czas 30 sek. (zegar zatrzymywany), w ostatniej minucie meczu zegar będzie zatrzymywany.
3. Przed grą zawodnicy mają 2-minutową rozgrzewkę.
4. Czas odmierza sędzia boiskowy lub osoby obsługujące stolik sędziowski.
5.Jeżeli mecz kończy się remisem, następuje dogrywka do tzw. nagłej przewagi .Wygrywa drużyna, która jako pierwsza uzyska 2 pkt. Przy rzucie monetą przyznającą posiadanie piłki, rozpoczyna zespół, który w 1 akcji meczu był w obronie.
PRZEWINIENIA
1. Kapitan reprezentuje zespół i tylko on ma prawo do protestu.
2. Po rzucie sędziowskim drużyna przechwytująca piłkę rozpoczyna grę spoza linii 6,75 m.
3.Przewinienia zawodników zapisywane będą na karcie punktowej. Rozpoczynając od 4 przewinienia drużyny, sfaulowany zawodnik otrzymuje jeden rzut wolny, od 7 przewinienia drużyny, dwa rzuty wolne.
Za 4 pierwsze przewinienia zespół rozpoczyna
grę spoza linii 6,75 m. Po rzucie osobistym piłka zmienia drużynę bez względu na to czy rzut był skuteczny czy nie. W trakcie wykonywania rzutu osobistego pozostali zawodnicy ustawiają się za linią 6,75 m.
4. Każdy z zawodników podczas meczu może popełnić 3 przewinienia, następne powoduje wykluczenie z gry.
5. Jeśli gracz jest faulowany w momencie rzutu i uzyskuje on kosza to uzyskane punkty są zaliczane a piłka przechodzi na drużynę przeciwną.
Faul jest zapisywany na karcie punktowej danemu zawodnikowi. Jeśli kosz nie jest uzyskany następuje jeden rzut osobisty.
6. Jeśli gracz jest faulowany w momencie rzutu za 2 pkt. i kosz nie jest uzyskany, wykonuje on 2 rzuty osobiste.
7. Niebezpieczne, niesportowe zachowanie może spowodować wykluczenie zawodnika faulującego z meczu. Jeśli sędzia uzna przewinienie za niesportowe zachowanie sfaulowany zawodnik uzyskuje 1 rzut osobisty oraz zachowa piłkę. Dwa niesportowe zachowania zawodnika podczas meczu spowodują automatyczne wykluczenie z gry.
8. Każdy kto wda się w jakąkolwiek bójkę, bez względu na przyczynę, zostanie usunięty z boiska i zdyskwalifikowany do końca turnieju - decyzję w takich kwestiach podejmuje sędzia zawodów.
9. We wszystkich spornych kwestiach zaistniałych podczas meczów w turnieju ostateczną decyzję podejmuje sędzia główny turnieju.
Drużyny obowiązują jednolite koszulki sportowe.
- Sędziowanie - Sędziów do sędziowania Turnieju wyznacza organizator.
- Punktacja – Drużyny za wygrany mecz otrzymują 2 pkt, za przegrany mecz 1 pkt, walkower 0 pkt.
O kolejności zajętych miejsc decyduje:
a) ilość zdobytych punktów
b) różnica punktów(rzuconych koszy)
c) większa ilość punktów(rzuconych koszy)
Przy równej ilości zdobytych punktów przez 2 drużyny decyduje
a) wynik bezpośredniego meczu
Przy równej ilości zdobytych punktów przez 3 lub więcej drużyn decyduje:
a) ilość zdobytych punktów między zainteresowanymi zespołami
b) różnica rzuconych i straconych punktów(koszy) między zainteresowanymi zespołami
c) większa ilość rzuconych punktów(koszy) między zainteresowanym zespołami
d) ilość zdobytych punktów ze wszystkimi zespołami
e) różnica rzuconych i straconych punktów ze wszystkimi zespołami
f) większa ilość rzuconych punktów ze wszystkimi zespołami
g) wynik bezpośredniego meczu
h) losowanie
- Nagrody - Drużyny zajmujące miejsca I - III otrzymają puchary.
- Postanowienia końcowe - Prawo interpretacji niniejszego Regulaminu przysługuje wyłącznie organizatorowi. Ewentualne odwołania powinny spływać do organizatora w terminie do 7 dni od daty ogłoszenia komunikatu końcowego konkurencji. Po upływie terminu nie będą rozpatrywane.
Informujemy, że wzięcie udziału w niniejszej konkurencji Spartakiady będzie równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów związanych z organizacją i przeprowadzeniem zawodów oraz dla realizacji celów statutowych Ogniska TKKF „Chemik”. Ponadto uczestnictwo w zawodach jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na podanie danych osobowych tj. imienia i nazwiska i umownej jednostki organizacyjnej w publikacjach związanych z udostępnieniem wyników zawodów oraz na wykorzystanie wizerunku zawodnika utrwalonego na wykonywanych podczas zawodów zdjęciach dla celów sprawozdawczych i propagatorskich.